mandag 15. juni 2020

Vi kjemper sammen for helse



 Connect - Combine - Create

Fantastisk solnedgang sett fra TICC

Det er nå gått mange uker siden jeg reiste fra TICC og Tanga, Tanzania. Faktisk så mange uker, at det regnes i måneder. Jeg har lenge hatt tanker om å skrive ett siste innlegg, som for å avslutte det som står åpent, men det har rett og slett vært for vondt å tenke på, og for vondt å sette ord på. Den spesielle situasjonen her hjemme har satt alt litt «på vent» har det føltes som. Nå har jeg fått den noe brutale og for meg dramatiske avslutningen litt på avstand, og jeg ser at det er viktig å skrive dette innlegget nå. Tiden vi har gått igjennom, og det som skjer rundt i verden som konsekvens av Covid 19 og Koronapandemien, har påvirket oss alle, både her hjemme i Norge og rundt i verden. Med min bakgrunn og erfaring fra Tanzania og Afrika, er det naturlig at jeg bekymre meg mest for de som er aller mest sårbare i disse områdene. De som ikke har det ett nettverk og tilgang på ressurser eller krisepakker fra staten. De som knapt nok har noe.

På landsbygda...
Studentenes kampanje i en av de fattige omliggende landsbyene utenfor Tangas bykjerne
Jeg var fast bestemt på å ikke avbryte mitt opphold på TICC før UD kom med anbefalinger til oss. Dessverre kom disse brått og for meg uventet, mens vi nøt det krystallklare vannet og den deilige solen på sandbanken lørdag 14.03. Delfinene svømte utenfor sandbanken som for å sende oss en siste hilsen. Stemningen blant studentene var spent, for skolene deres hadde sprikende råd til hvordan de skulle forholde seg. Det var vanskelig å slappe av, og jeg tok meg selv i å suge inn alle inntrykk og følelser. Innerst inne visste jeg det kanskje likevel?

Deilig dag på Sandbanken...
Noen få timer senere var alt snudd på hodet...

Delfinene sirkler rundt oss som for å si farvel...

Meldingen fra UD var helt tydelig, og allerede halvannet døgn senere var jeg og Lise på vei hjem til kalde Norge, mer enn tre uker før planlagt. Tiden frem til avreise var spesiell. Det skulle avholdes ett tradisjonelt «Donation run», som vanligvis er en stor suksess og en viktig inntektskilde for utvalgte programområder, men i år var det tynt i rekkene. 

Stille siste morgen på TICC

Donation run med en vri...

De fleste studentene var allerede reist gjennom helgen, men de få som var igjen gjorde en hederlig innsats sammen med de ansatte. Sjokket var nok like stort for oss alle studenter, ansatte og frivillige hadde noen tårevåte farvel. I løpet av en uke var mer enn 60 studenter og flere frivillige pakket og reist. Tilbake står ett tomt TICC, med mer enn 90 ansatte som går en usikker tid i møte. Her skulle studenter nyte månedene frem til skoleslutt, og nye komme igjen ved skolestart. Her skulle det være ett yrende liv fremover, slik det har vært i mange år.  Hva skjer nå? Hva skjer med TICC? Hva skjer med de ansatte? Hvordan vil det gå med Tanga og alle menneskene der? Er de i stand til å møte den pandemien som sakte nærmer seg? Har de ressurser? Har de kunnskap nok?

Etter bare halvannet døgn er livene våre pakkene ned og vi er på vei hjemover til kalde Norge

Lise og jeg på vei hjem, fulle av gode minner og opplevelser, tomme for flere tårer. 

Kysten er utrolig fargerik og flott...

En student, den siste studenten som forlot TICC før dørene stengte, tok initiativ til en innsamlingsaksjon for å skaffe til veie midler slik at man kunne starte jobben med å spre kunnskap om smittevern ut til landsbyene og menneskene som bor i Tanga. «We fight for health» (WFFH) ble etablert og inngikk samarbeid med TICC og Hama om å bidra til å øke kunnskap om smittevern og spre denne.

Etableringen av "We fight for health" ble starten på et utrolig flott samarbeid.
Ett samarbeid som viser hvor viktig og riktig
TICC sin visjon om Connect, Combine, Create er.

Dette samarbeidet har vært utrolig og det har vært fantastisk å følge oppdateringene fra det utrolige arbeidet som er gjort både her hjemme og ikke minst i Tanga. Nok en gang har TICC vist hvor viktige disse tre ordene «Connect, Combine, Create» er for fokuset på bærekraftig utviklingsmål, på tvers av både faggrupper, religion, landegrenser og ikke minst på tross av situasjonen verden var og er i.


Sitater fra studenter og solidaritetssykepleiere og deres tanker om
 hva menneskene i Tanga står ovenfor i kampen mot Covid19 pandemien

Via WFFH sin Instagram-konto med sitater og tanker fra studenter og frivillige, har aksjonen samlet inn midler som ble nyttet til å starte kampanjen med å spre kunnskapen i gatene ved hjelp av helsepersonell som kjørte rundt i gatene sammen med Regionale helsemyndigheter. Kampanjen har fått mye og god omtale hos lokale og nasjonale media i Tanzania, som også har fulgt kampanjen på nært hold. I ukene som gikk ble ungdomsgruppen knyttet til TICC og Hama sitt sosiale program engasjert og det ble produsert flytende såper, munnbind og vanndunker. I løpet av kampanjens to måneder ble det samlet inn 56.000kr og ved hjelp av dette har man kunne nå ut med informasjon til mer enn 300.000 mennesker i Tanga. Det ble produsert og distribuert mer enn 900 flakser flytende såpe, 700 munnbind og nesten 200 vanndunker med tappekran på TICC som ble delt ut til mer enn 300 familier og enkeltpersoner i de mest sårbare gruppene, sammen med opplæring i smittevern. Campaign ansvarlig, Emmanuel laget også en sang om Coronaviruset. Denne finner du på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=5XgWZXCGcnU  

Her får ungdomsgruppa vist hvordan man produserer flytende såpe 

Smittevern informasjon

Oscar pakker ned såpe som er produsert her på TICC
Ut til folket med såpe, munnbind og informasjon!
Stor produksjon av munnbind til utdeling
Produksjon av vanndunker med tappekran for å kunne opprettholde god håndhygiene

Det har blitt delt ut vanndunker, munnbind og flytende såpe
 sammen med viktig informasjon om hvordan de skal forebygge smitte til alle landsbyene omkring Tanga. 

Min tid som solidaritetssykepleier for Norsk sykepleier forbund i Tanga er dessverre forbi, og jeg er så lei meg for alt det jeg gikk glipp av i Tanga i de ukene jeg reiste hjem til karantene og dystre tider. Samtidig er jeg så inderlig takknemlig for den tida jeg faktisk hadde i Tanga, og alt jeg fikk oppleve og være en del av. Takknemlig for alt jeg har lært om samarbeid på tvers av fag, om deling av kunnskap, om religionsforskjeller, kulturforskjeller og likheter, om menneskene og om landet, og om meg selv.  

Bibi na bibi... Bestemor og bestemor.. To hvidt forskjellige liv, men likevel så mye felles..

Oppholdet har endret meg på mange plan, og jeg tar med meg ny kunnskap, nye erfaringer og nye bekjentskap både med studenter, ansatte og lokale i Tanga videre i livet. Jeg har gjort, og vil fortsette å gjøre endringer i min hverdag og mitt liv, basert på de erfaringer jeg har hatt i de 9 ukene jeg fikk være en del av TICC. Jeg er stolt av det TICC bidrar med for norske studenter i praksis, men ikke minst er jeg stolt av hva de bidrar med for menneskene som bor i Tanga og Tanzania.

Nitarudi TICC na Tanga.
(Jeg kommer tilbake, TICC og Tanga).

PS! Jeg ønsker å oppfordre alle til å søke opp WFFH kontoen på Instagram og TICC på Facebook og lese mer om denne utrolige kampanjen som de har samarbeidet om i disse siste to månedene. Jeg oppfordrer også alle til gi ett bidrag via VIPPS 112295.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar